21 Haziran 2011 Salı

MADDİ-MANEVİ TEMİZ OLMAK

            Maddi-manevi temizliğe önem vermek ve temiz olmak İslam'ın şartlarındandır. Efendimiz(sav) buyurur; ''Temizlik imanın yarısıdır''. Temizlik; maddi ve manevi olmak üzere mütalaa edilir. 

1. Maddi temizlik; vücut, ev, eşya temizliğini kapsar. Dişlerin misvaklanması, yemekten önce ve sonra el-ağız temizliği, yemek ve su kaplarının temizliği ve ağızlarının kapalı tutulması, gusül abdesti alınması, ('Cuma namazı kılacak olan boy abdesti alsın, gusletsin' buyurulmaktadır), saç, tırnak, sakal, bıyık gibi uzayan şeylerin kesilip, kısaltılması, düzene konması gibi, herşeyin temiz olması ferman buyurulmuştur. 
            Diğer açıdan ise, İslam'ın şartları arasında gusül vardır. Cünüplükten gusül, hayız halinden sonra gusül, lohusalıktan sonra gusül gerekir ki, bu İslam'ın farzıdır. İnsan dünyaya teşrif ettiğinde yıkanır, ondan sonra sarılır. Dünyadan ayrılırken de guslettirilir. Beş vakit namazı kılmak için, önce abdest alma mecburiyeti vardır. Abdesti olmayanın namazı asla olmaz. Bu da gösteriyor ki, Allah(cc) temizliğe son derece değer veriyor. Yine yiyecek ve içecekler yani, midemize gidecek herşey temiz olmalıdır. Kokuşmuş, bozulmuş herhangi bir şeyi yemek, içmek haram kılınmıştır. Önce temiz olupta, sonra içine pislik karışmış veya kedi, köpek, fare gibi hayvanatın içine girdiği şeylerde haramdır. Allah(cc) Tayyip'tir, Kuddüs'tür. Temiz ve temizleyici anlamlarına gelen bu sıfatları, kulları üzerinde görmek ister. 
            ''Ey iman edenler! Namaz kılmaya kalktığınız zaman yüzlerinizi, dirseklerinize kadar ellerinizi ve başlarınızı meshedip, topuklara kadar ayaklarınızı yıkayın. Eğer cünüp oldunuz ise boy abdesti alın.''Maide Suresi(6)
           ''De ki; pis ve kötü ile, iyi ve temiz bir değildir.''Maide Suresi(100)
2.''Allah'ın murdarı temizden ayıklaması(mü'mini kafirden ayırması) ve bütün murdarların bir kısmını diğer bir kısmının üstüne koyup, hepsini yığarak cehenneme atması içindir. İşte onlar ziyana uğrayanların kendileridir.''Enfal Suresi(37)
            Bu ayette görüldüğü üzere manevi yönden kirli, kafir ve fasıklara işaret ediliyor ve Cenab-ı Hakk bu kirli kişilere 'murdarlar' hitabını kullanıyor. Bu konunun manevi yönü de vardır ki, zahiri yönü kadar elzem ve ciddidir. İmanı olmayan herkes manevi yönden kirli sayılacağı gibi, fasık ve facirler de kirli sayılırlar. Bunlar kafir ve münafık durumunda olmasalar da, günahın boyutu nispetinde kirli ve pis kabul edilirler. Herbir günah necaset hükmünde olup, kalb ve ruhu kirletir. Tevbe bir temizleme ameliyesidir ki, günahlardan mütevellit kirler, pislikler ancak ve ancak halis tevbeyle temizlenir. 
            ''Allah tevbe edip, temizlenenleri sever.'' Bazı ibadetlerin de günah kirlerini temizleyeceğini haber veren hadisler mevcuttur. Bununla beraber , nefsi ıslah yoluyla, nefis tezkiyesi ile temizliğin gerçekleşeceğine dair pekçok ayet ve hadis mevcuttur. Bunun için tasavvufta nefis tezkiyesi, kalb tasfiyesi ana prensiptir ve bu usul istiğfarla başlar. Bir arınma, temizlenme ameliyesine tabi tutulur mürid. Bu temizlik çok kapsamlıdır. Başta şek ve şüphesiz, arı, duru bir iman temizliği ile niyet temizliği, kalb gönül temizliği, amel temizliği zincirleme gider. Hasseten, kalbde mevcud olan dünya sevgisi, riya, ucb, kibir, hased, kin, kıskançlık gibi pekçok şeyler, maneviyatı kirletici hatta bozucu kir, pislik, mikrop niteliğini taşır. 
            Mü'min aklını başına alıp, bir an evvel iç-dış temizliği yapmalı, bu hususa çok dikkat etmelidir. Allah(cc) Tayyip'tir, Tayyipleri sever. Resulullah(sav) Tayyip'tir, Tayyipleri sever. Hakk dostları Tayyip'tir, onlar da Tayyip olmamızı arzu eder. Zaten bütün gayeler ve İslam'ın gayesi insanların temiz, Tayyip olmalarıdır. Din Tayyip, İslam Tayyip, mü'min de Tayyip olsun ki, Tayyip olan Kevser'den içilsin. Tayyip olan cennetlere konuk olunsun. Dileriz Mevla'dan, bizleri Tayyiplerden kılsın. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder