8 Eylül 2011 Perşembe

BUHUL

            Alimler buhul(cimrilik) sıfatının, kafir sıfatı olduğunu bildiriyorlar. Evet, kibir gibi cimrilik de kafire has bir sıfattır. Ne yazık ki, bazı müminlerde de bu kötü vasıf görülmektedir. Nefis her kötü vasfa olduğu gibi, buna da meyyaldir. Bazı müminler  bu konuda  nefislerine yenilmişlerdir.
       Bu sıfatın neden kafir sıfatı olduğuna gelince, bunu şöyle açıklayabiliriz; kafirin ahiret inancı olmadığından, Kur'an'a imandan uzak ve Rabbül Alemin'in bildirdiklerinden bihaber olduklarından infak etmezler. Buhulun zıddı, sahavetli olmaktır. Bu da başta ahiret inancını gerektirir ki, insan ancak bununla buhulden kurtulur. Malından, canından, ilminden, vs ne gibi imkanı varsa bu imkanlarından infak ederken bir amacı ve gayesi hatta menfaati, çıkarı söz konusu ise, yapılan bu infak Rab katında ne kadar değer kazanır, bunu çok iyi düşünmek gerekir.
          ''Onlar gaybe iman ederler, namazı kılarlar, verdiğimiz rızıklardan infak ederler,'' Bakara Suresi(3)  diyerek gaybe imanı, namazı ve infakı birarada cem ediyor Mevla. ''Mallarını Allah yolunda harcayanların hali yedi başak bitiren, her başağında yüz dane bulunan bir tek tohumun hali gibidir. Allah kime dilerse ona kat kat verir. Allah ihsanı bol olan, hakkıyla bilendir,'' Bakara Suresi(261)
              ''Sahavet(cömertlik); kökü cennette, dalları dünyaya uzanmış bir ağaçtır. Kim ondan bir dala yapışırsa, onu cennete götürür. Cimrilik(buhul) de kökü cehennemde, dalları dünyada bir ağaçtır ki, kim de onun dallarına tutunursa onu cehenneme götürür,'' Hz.Muhammed(sav)
               ''Zulüm yapmaktan sakının. Çünkü zulüm, kıyamet gününde zalime zifiri karanlık olacaktır.Cimrilikten de sakının. Zira cimrilik, sizden önce yaşayan insanları birbirini boğazlamaya ve dokunulmaz haklarını çiğnemeye götürmek suretiyle perişan etmiştir,'' Hz.Muhammed(sav) Bu hadis-i şeriften anlaşılan o ki, dünya zevklerine ve malına aşırı düşkünlük cimriliğe, cimrilikte insanı günaha ve dinin yasaklarını çiğnemeye iter. Cimri insan, kolay kolay malının zekatını vermez. Nefisperesttir. Aynı zamanda merhametsizdir. Çünkü bir insanda acıma, merhamet etme hissi olsa asla cimri olamaz. Merhametsiz, katı kalpli insanlar; muhtaçları, biçareleri görmezler de hep nefislerini düşünürler. Buhul bir hastalıktır, manevi bir kalb hastalığı olup, tedavi edilmezse pek çok günahlara, tehlikelere yolaçar. Buhul bir kafir sıfatıdır, ancak kafirlerin dahi ekserisi, insanlık duygularını kaybetmeyenler buhul değildirler, kısmen merhametli ve duyarlıdırlar. Kur'an'a iman etmemiş kimseler için cimrilik sakıncalı görülmeyebilir. Fakat müminlerin bu konuda çok hassas olmaları gerekir. İslamın getirdiği ahkam, mümini infaka mecbur kılar. Malının kırkta birini zekat olarak ihtiyaç sahiplerine verme mecburiyeti İslamın getirdiği bir yasadır. Yalnız zekat vermekle kalmayıp, imkanlar nispetinde infak edilmesi beyanıyla pekçok örnek verilir. Kur'an müminleri uyarır, hatta tehditler va'z eder.  Bir Hak dostu veliyyi muhteremin bu mevzudaki beyanı şöyledir; ''Bir insan hem Allah dostu olsun, hem de cimri olsun tasavvur edilemez. Cimriler ancak Hakk Celle ve Ala'nın nazarında  hiç itibarı olmayan kişilerdir. Cömertlik Allah'ı sevenlerin, aşıkların süsüdür.Hasislik ise değersiz olanların hastalığıdır.'' Cömertlik kişiyi izzet sahibi eder, hasislik ise zillete düşürür. Cömertlik, içerisinde her güzellik olan sıfatların anahtarıdır. Cimrilikse, içerisinde her kötülüğün bulunduğu seviyesizliklerin anahtarıdır. Allah-ü Teala ve Takaddes Hazretleri hasisleri sevmez, kullarına da sevdirmez. Üç mezmum ahlak vardır. Bunlar hasislik, kibirlilik, ahmaklık. Nitekim bir ölüm vukuunda cenazeyi kabre koyarlar, eğer ölü cömert biri idiyse büyük sitayişlerle kendisini meth-u sena ederler, hayır dualarla yad ederler. Yok, cimri biri idiyse kendisini zemmederler. ''Eh, dünya sana da kalmadı, hadi bakalım gibi sitemkar tavırlarla uğurlarlar da arkasından bir hayır dua edeni bulunmaz.'' Cömertlik Rabbimizin mühim sıfatlarındandır. Evet bu öyle bir sıfat ki, Mevla bu sıfat-ı uzmasını pekçok isimler ile bize tanıtır (Rahman, Rahim, Kerim, Rezzak, Şekur, Mün'im, Mücib, Macid, Vehhab,..) Mevla nasıl cömert olduğunu pekçok esmasıyla biz kullarına tanıtır. Yani cömert olan bir insan o vasıfla birlikte pekçok esma-i ilahinin tecellisine mazhar olur. Cimriler ise böylesi tecellilerden mahrum kalırlar. 
           ''Altın ve gümüş yığıpta onları Allah yolunda harcamayanlara hemen acıklı bir azabı müjdele. Bu paralar cehennem ateşinde kızdırılıp,bunlarla onların alınları, yanları ve sırtları dağlanacağı gün onlara denir ki, işte bu kendiniz için biriktirdiğiniz servettir. Artık yığmakta olduğunuz şeylerin azabını tadın.'' Tevbe Suresi(36)
            Hesap gününde, o en acıklı, en zor günde yaşanan pişmanlık için iş işten geçmiştir. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder