7 Nisan 2011 Perşembe

NEFİS

             Kur'an-ı Kerim'de üçyüze yakın yerde 'nefis' kelimesi geçmektedir. İnsanın dünyaya gönderilmesi ve imtihana tabi tutulması  hususunda nefis başroldedir. Nefisle cihadın, cihad-ı ekber  olduğunu Efendimiz(sav) beyan etmiştir. Ayetler bu hususta mesajlar vermekte, nefsi tanıtmakta ve ıslah yollarını bildirmektedir. Onun içindir ki, başta Efendimiz(sav) olmak üzere irşad göreviyle görevli mürşid-i kamiller nefis tezkiyesi, ruh tasfiyesini ana gaye olarak ele alır, irşad metodları uygularlar. Bilindiği üzere nefis hayra da şerre de meyyaldir. Başıboş bırakılırsa serkeş olur. Terbiye edilirse, melekleri  dahi geride bırakacak kemale erebilir. Örneğin; toprak kendi haline bırakılırsa orada çalı, diken, ayrık otları biter ve haşerelere mekan olur ; aynı toprağın bakımı yapılır, yararlı tohumlar ekilirse faydalı mahsul yetişir. Nefiste böyledir; vahiyle terbiye edilir,  disiplin altına alınırsa biiznillah güzel ahlak, Allah(cc)'a kulluk gibi faziletlerle donanabilir. Tasavvufun gayesi de nefsin, süfliyattan  ulviyata, zilletten izzete nail olmasını sağlamaktır.  
             Özet olarak, önce iman-ı yakin ehli olmak, ilim irfan yolunda gayretli olmak, merhametli olmak , masivayı terk, güzel ahlak, ihlas, takva , tevazu, cömertlik, hizmet, af ve musamaha, hilm, kanaat, kadere rıza, hayırlı muvaffakiyetleri Rabb-ül Alemin'den bilme, acz ve fakrının bilincinde olma, kalben daima dua halinde  olma , layıkına muhabbet, müstahakına buğz, öz, söz, amel doğruluğu, her hususta Efendimiz(sav)'in izini takip etme cehd-ü gayreti, takva, ibadet-i taata devam gibi cemali sıfatlara nailiyata mazhar bir kul olabilme metodlarıyla, kula kulluk şuurunu kazandırmak ve imandan ihsana doğru manevi terakki yollarına irşaddır. Kulluğun da özünü teşkil eden iman-ı yakin, ihlas, takva, isar, ihsan , marifetullah, muhabbetullahla taçlanabilmek,  nefsi tezkiye edip, cemali sıfatlara nailiyat kazandırabilmek, gönül arzını yabani otlardan , haşerelerden temizleyebilmektir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder